Magnus Uggla tog upp korstoppningen i skolan med Jan Björklund i fredags. Hur viktigt var det att kunna regentlängder, veta årtalen för franska revolutioner och kunna rabbla det periodiska systemet; det senare “uppfunnet” av en ryss.
Skolminister Björkland gav iofs bra svar på frågorna och menade att ett visst mått av allmänbildning förenklar det sociala livet. Att kunna föra samtal utan att slå i Wikipedia eller googla efter döda kungar förenklas av att ha hum om saker och ting.
Det han kunde tillagt var att somligt finns inte på Wiki eller i googles söklänkar, dvs sambanden som finns mellan skeenden i historien, fysiken, kemin och samhällets utveckling. Vilka effekter hade franska revolutionen på den industriella revolutionen? Hur ska vi påverka samhället när religiösa fanatiker förnekar många sanningar som bygger upp vår verklighet?
Det är lite ledsamt med Björklund. Han ger ibland en väldigt bra bakgrund till problemen i skolan men när det kommer till närmare analys och lösningar av skolans problem faller allt platt till marken. Hur ska lärare som redan har skolpolitiker, skolchefer och rektorer, de två senare tillsatta på politiska meriter, flåsande i nacken kunna ha koll på elevernas mobiltelefoner, kepsar och burkor, kunna sätta tiogradiga betyg, delta i allehanda in- och utbildnindningar när inga resurser anslås för extrainsatserna? Och varför i helvete kommer aldrig föräldrarna och deras ansvar på tal??
På tal om skolchefer, när jag hörde Sven-Eric Sjöbergh sprida lögner och förtal om min partibroder Stefan Kärvling gick jag i taket.
På Sjuntorpskolan där Sven-Eric Sjöbergh var rektor höll man fanan högt skanderande “VÄRDEGRUND“. Det är uppenbart att Sjöbergh bytt den den värdegrunden mot lojalitet mot partiet (S).