SAABs anställda har inte fått sina löner men no problems, Viktor Muller har löst det genom att sälja nära 600 bilar till en ny kines som lär förskottsbetala. Den betalning räcker till löner men knappast till material att bygga bilar med.
Det är beklagligt att SAABs ägare är en gambler av detta stora mått, inget bra har kommit eller kommer att komma ur detta.
Kanske hade saker och ting gått bättre om direktör Muller från första dagen som ägare av stora bilfabriken i Trollhättan inte bara fixat till en rekonstruktion av företagets finasiering utan också sett över organisation, avsatt ineffektiva och inkompetenta chefer och styrt upp allt vad marknadsföring, teknisk utveckling och planering anbelangar. Men Viktor missade det tåget och sedan dess har missade tåg avgått med större precision än vad SJ någonsin kan skryta med.
Viktors store kompis, Antonov, simmar som en haj i den grunda viken runt SAAB. Vad denne rike ryss är på jakt efter vet väl ingen, men företagsplundring är ett hett tips. Hans svarta pengar; ingen rysk miljardär har någonsin fått sin förmögenhet den ärliga vägen, är idag så tvättade att de visserligen fortfarande är lite solkiga men ändå tillräckligt rena att användas i Sveriges andra bilfabrik.
Skulle då Olofsson & Reinfeldt komma in och rädda jobbarnas löner?! Skulle verkligen regeringen gå in och rädda varje litet och stort företag som är på väg utför?! Det handlar inte om mina skattepengar utan mer om en sund och förutseende industripolitik. Sveriges regering skulle varit med när GM drog sig ur, inte nu. Nu är det för sent!
Jag hörde radions P4 Väst ställa dumma frågor; lär sig industrireportrarna inget om hur lagstiftningen ser ut??
En styrelsemedlem har att enbart se till företagets bästa. Att denne är arbetstagarrepresentant betyder absolut inte att denne har att se till jobbarnas bästa – det är ett brott mot reglerna!
Vet man inte att styrelsemedlemmar är kollektivt ansvariga för vissa typer av skulder (skatter) och att sitta i styrelsen när ekonomin är usel kan innebära att man tvingas att ur egen ficka betala arbetsgivaravgifter, moms och andra publika avgifter. Självklart hoppar man av som styrelsemedlem när det börjar lukta krut.
Skit i den nya kinesiska ordern och sätt SAAB i konkurs och se till att vid en nykonstruktion göra om och göra rätt – Utan Muller och Antonov!
PS. Jag måste tillägga att lånet från EIB är bundet till utveckling av nya bilmodeller, inte till den dagliga driften. Dessutom finns det en rad villkor för att SAAB/Viktor ska få det lånet. Bland annat får inte SAAB vara i konflikt med sina underleverantörer. Det förklarar varför man är så mån att hålla sig väl med dessa.