Av någon outgrundlig orsak gömmer reklamkanalerna undan ett amerikanskt nyhetsprogram, 60 Minutes lite här och där och sällan på tider så vanligt folk kan se det. Nu lyckades vi lokalisera det till lördag fm och såg tre inslag som handlade bland annat om Sal Khan som, för att hjälpa en kusin med skolarbetet, lade upp små filmer där han förklarade matematik på Youtube. Men efter ett tag såg han att inte bara kusinen använde hans instruktioner utan mängder av människor och detta triggade Sal att utveckla det hela. Idag är Khan Academy ett icke-vinstdrivande företag som utvecklar interaktiva läromedel som kan användas både enskilt och i skolan.
I ett 70-tal skolor i USA, de flesta i Californien har man testat Kahn Academy och resultatet verkar positivt. Skolbarnen lär sig matematik (i detta fall) i en takt som är anpassad till dem själva och lärarna arbetar mindre som föreläsare och mer som mentorer.
Bill Gates, Microsoft, hade använt Kahns metoder till sina barn och var mycket nöjd. Googles chef hyllade initiativet och menade på att stora och nydanande idéer sällan kom från etablissemanget utan från entusiaster och unga studenter. Det här låter väldigt bekant från ett föredrag, Dan Pink on Motivation, jag hörde om bonusar och hur dessa påverkade resultatet.

Min lilla fundering är, om jag kopplar ihop det som Kahn Academi gör och det Dan Pink pratade om, att de banbrytande idéer och metoder för inlärning inte alltid kommer från pedagoger och skolfolk, utan från människor som inte har direkt koppling till skola och undervisning utan befinner sig i en miljö som främjar fritt tänkande. Tyvärr tror jag inte vi kommer att se så mycket utveckling i det här landet. Med genusmaffians totalt förödande idéer om vad som ska läras ut i skolorna och hur det ska göras och kommunernas stelbenthet med rektorer som arbetar som kommunledningens räknenissar och är så främmande från pedagogisk vägledning det går att komma kopplat till en skolminister som iofs ser att det finns stora problem men tror att kepsförbud skulle ställa allt till rätta.
Jag tror att, istället för att jag obehöriga lärare, borde man kolla upp deras kompetens och se hur man skulle kunna ta hand om deras kunnande och erfarenhet; de är trots allt inte skapta och gjutna i samma form som övriga lärare.

Det är himla viktigt att vi ser över utbildningen här i Sverige. Vi tappar i kompetens och kunskap hela tiden men ingen verkar bry sig. Dags att kalla in Sal Kahn!