När jag ringt till 1177 (Vårdguiden) har jag oftast fått höra att väntetiden är 20 – 30 minuter. När jag senast försökte ringa Pensionsmyndigheten fick jag samma besked, väntetider på 30 – 40 minuter och att min plats var 78 i kön.
Då tänker jag att det här är ju samhälleliga servicesystem som bara brutit ihop och slutat fungera. Kollaps helt enkelt.

Saken är den att jag i oktober 2018, ansökte om bostadstillägg och ännu idag, nästan ett halvår senare inte fått något besked. Därför begav jag mig till Skatteverkets, Pensionsmyndighetens och Arbetsförmedlingens servicekontor i staden, bara för att finna att min plats i kön var …

Nu behövde jag inte vänta en halvtimme utan jag fick hjälp efter bara 20 minuter, men det var något som slog mig. En del som stod i kön, eller kom in senare för att ställa sig i kön, skulle bara lämna in deklarationen; det är ju sådana tider. Eftersom det inte fanns någon låda där deklarationerna kunde stoppas fick folk köa, även om de, som inte hade frågor, helt sonika gick fram till de två handläggarna/hjälpredorna och lämna ifrån sig sina papper.

Jag hade två enkla frågor. Varför väntar jag fortfarande på besked om bostadstillägg? Jo därför att man har haft kontakt med mig (med mig??) och banken. Vi var ärliga och fyllde i allt om våra till-och frångångar, vilket kanske folk fuskar med. Men ett halvår ….
Hur är det man säger; Statens kvarnar är små men mal långsamt …
Min andra fråga har ett underligt svar. När man är ett par som söker bostadsbidraget kan man göra det elektroniskt och båda två signerar elektroniskt med sina resp BankID. Om man, som i vårt fall ska meddela ändrat boende (flytt) måste man göra det på papper. Jag skulle kunna visa upp mitt gamla hyreskontrakt och uppsägningen av det jämte mitt nya kontrakt men det räcker inte – det ska lämnas in ett papper om det hela.
Din plats i kön är ….